Köpvillkor

KÖPVILLKOREN I KORTHET01

Som konsument och handlar hos Kulturlampan Sverige AB (organisationsnummer 556741-9204) omfattas du av Konsumentköplagen, Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Personuppgiftslagen.

Konsumentköplag (1990:932)
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal
Personuppgiftslagen (SFS 1998:204)
Dataskyddsförordningen (GDPR) (EU) 2016/679

FRAKT OCH LEVERANSTID

Frakten kostar 95 kr inrikes i Sverige. Frakt till övriga nordiska länder Danmark, Finland och Norge 195kr.
Vi skickar alla våra paket med Postnord MyPack eller med DHL. Du hämtar ditt paket på ert närmaste uthämtningsställe.
Du kan även få hemleverans med Postnord och DHL, alla hempaket inom Sverige, kostar 195kr Postnord/DHL ringer dig i förväg och bestämmer en tid för leverans

Posten Hemleverans Pall – Tyngre och större gods måste levereras med pall, vilket sker till gatuplan helgfri vardag mellan kl 09.30-11.30 och 13.30-15.30.. Posten kommer att kontakta dig för att meddela lämplig utkörningsdag och ungefärlig tidpunkt. Tänk därför på att registrera lämpligt telefonnummer som Posten kan nå dig på dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på 0771-33 33 10 för att bestämma en ny utkörningsdag. Posten har då rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden. För särskilda villkor vänligen se postnord.se

Leverans
Finns varan på vårt lager så skickas den inom 3-7 dagar. Om den inte finns på lager är leveranstiden ca 7-15 dagar. Mejla oss gärna om du har frågor angående leveranstider, info@kulturlampan.se

LEVERANSFÖRSENING

Det kan finnas tillfälligheter som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Om leveransförsening uppstår meddelar vi er detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva ditt köp vid leveransförseningar. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar.

Outlöst vara
För paket som inte löses ut debiterar vi dig kostnaderna för frakt och hantering 295:-.
Paketet ligger hos ombudet max 14 dagar.

RETURER OCH ÖPPET KÖP

Du har alltid 14 dagars bytes och returrätt från det att du mottagit varan.
Du mejlar oss, så skickar vi per e-mejl en retursedel till dig. Retursedeln fäster du på paketet och lämnar sedan in hos ditt närmsta ombud. För retursedel: info@kulturlampan.se
Observera att du måste använda ett yttre lager på försändelsen du får alltså inte skicka direkt i kartong, utan använd en extra kartong utanpå.

Returfrakten kostar 95kr inom Sverige och i övriga Norden länder kostar returfrakten 195kr.

Så fort vi fått in din retur och godkänt produkten och emballaget kommer vi att kreditera din faktura eller om du betalat din faktura eller betalat med kort så meddelar vi Klarna din retur och de gör en återbetalning till ditt konto. Har du frågor kring utbetalningen kontakta gärna Klarna på 08-120 120 10.

Vid returer av större gods/pall och gjutjärn ber vi dig kontakta kundtjänst för returfraktskostnad.

TRANSPORTSKADOR OCH FELAKTIG LEVERANS
Våra paket är transportförsäkrade, om produkten är fraktskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till Posten inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot Posten ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.
En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla det snarast möjligt till vår Kundservice. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad. Kundservice:  info@kulturlampan.se

BETALSÄTT

Vi samarbetar med Klarna checkout som tillhandahåller betalsätten faktura,kort,avbetalning mm. Läs gärna mer på www.klarna.se

FULLSTÄNDIGA KÖPVILLKOR

Det är tryggt och enkelt att handla på Kulturlampans webbshop!
Välj produkt och ange antal och klicka sedan på “KÖP”.
Om du vill se eller ändra i din beställning, klicka på “Redigera kundvagn” i det övre högra hörnet. För att genomföra och avsluta köpet, klicka på “Till kassan” i det övre högra hörnet.
Efter att ha bekräftat köpet erhåller du en orderbekräftelse via mail.

Vi levererar varor till Sverige, Danmark Finland och Norge.

Har du inte fyllt 18 år så måste du ha målsmans tillstånd att handla på Kulturlampans webbshop.

I priserna ingår moms med 25%.

HANDLA NU – BETALA EFTER LEVERANS!

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid varan innan du betalar.
  • Fakturan kommer till den mail adressen du anger vid köpet.
  • Betalningstid – alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans – och hemförsäljningslagen.
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift på 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50%. Vid köpet görs en mikroupplysning för att vi ska veta att du är du. Dina personuppgifter behandlas då i enlighet med personuppgiftslagen, och kan komma att användas för marknadsföring av spännande erbjudanden och tjänster.

Vid fakturabetalning kan leverans endast ske till din folkbokförda adress. Det är för att säkerställa att inga obehöriga kan beställa varor till sig själv med en annan persons personuppgifter. Om du inte vill beställa dina varor till din folkbokförda adress får du välja något av våra andra betalningssätt.

Delbetala från 50 kr/mån med klarna konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu – betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång
  • 0 kr i uppläggningsavgift.

För Klarna konto gäller årsräntan på 19,5% och effektiv ränta från 26,99% vid köp om 10 000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1 000 kr, ca 16,5 kr.

För att du som konsument ska känna dig trygg när du handlar i Kulturlampans webbshop samarbetar vi med DIBS för inlösen av konto-/kreditkortsbetalningar samt direktbetalningar via internetbank. Säkerheten en av de viktigaste hörnpelarna i DIBS lösningar. DIBS är certifierade av både svenska och utländska banker och kortföretag. All information som rör din betalning krypteras med SSL (Secure Sockets Layer) vid överföring till DIBS och dina kortuppgifter varken registreras eller lagras av Kulturlampan.

PERSONUPPGIFTSLAGEN

När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.
Personuppgiftsansvarig är vi, Kulturlampan Sverige AB, som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna (inklusive i förekommande fall personnummer) kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund, informera om erbjudanden. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.

Genom att acceptera våra köpvillkor samtycker du till att bli kontaktad av oss i marknadsföringssyfte. Kontakt kan komma att ske via mail, SMS, postutskick eller på andra sätt. Kulturlampan strävar efter att erbjuda dig som kund bättre och mer personliga erbjudanden. Det innebär att vi kan använda särskilda kriterier som grund för marknadsföring, exempelvis inköpsstorlek, inköpsfrekvens, inköp av visst sortiment eller vara, inköp i en viss försäljningskanal mm. Vi kan även komma att komplettera kunduppgifter i syfte att erbjuda god kundvård. För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation. Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att vidta rättelseåtgärder. Som kund kan du motsätta dig att dina uppgifter används för marknadsföringsändamål varvid Kulturlampan åtar sig att införa en så kallad reklamspärr.

Kommunikation
Vid godkännande av dessa villkor godkänner du att vi kommunicerar med dig via telefon (inkl. sms), e-post och andra medier. Självklart har du alltid möjlighet att avregistrera dig för vidare kommunikation – dels i själva meddelandet, men också genom att kontakta oss.

EUROPEISKA KOMMISSIONENS TVISTLÖSNING
Europeisk lagstiftning kräver att alla webbutiker innefattar följande länk till Europeiska kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Observera att Kulturlampan inte samtycker till att använda något sådant organ eftersom vi försöker lösa eventuella problem direkt med våra kunder info@kulturlampan.se

RESERVATIONER

Kulturlampan reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

ÖVRIGT

Force Majeure
Kulturlampan är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Lagen om distanshandel
Kulturlampan följer lagen om distanshandel.

Frågor angånde klarna?

Gå isåfall vidare till deras kundsupport sida för frågor om fakturabetalning m.m.

https://www.klarna.com/se/kundservice